SmartOblat

Kjekt å vite

Nyttig informasjon til deg som har fått en elektronisk parkeringstillatelse i SmartOblat.

Registrering av egne biler skjer via SmartOblat: smartoblat.trondheimparkering.no

  • Elektronisk parkeringsoblat til din bil.
  • Endre/ fjerne og legge til kjøretøy (kun registreringsnummer).
  • De registreringsnummer som er grønne har gyldig tillatelse.

Din bedrift, skole, borettslag o.l er ansvarlig for førstegangs registrering av deg som bruker av systemet.

Ingen parkering kan skje på området før gyldig tillatelse er opprettet.

Trenger du hjelp?

Dersom det er problemer med innloggingen, kan Trondheim Parkering AS kontaktes på tlf:

+47 73 10 98 80

Trondheim Parkering AS har IKKE mulighet til å registrere kjøretøy for deg.

Vanlige spørsmål om SmartOblat

  • Hva er SmartOblat?

    SmartOblat er en selvbetjeningsløsning for elektroniske parkeringstillatelser utviklet av Trondheim Parkering. SmartOblat hjelper bedrifter, skoler, borettslag o.l. til å administrere hvem som skal få parkere på deres område, ved å tildele en elektronisk parkeringstillatelse.

    Det gir også tilknyttede brukere (som beboere/ansatte) en MinSide-funksjon til selv å registrere sine kjøretøy fra egen mobil, nettbrett eller PC.

  • Hvorfor er blitt tildelt en SmartOblat bruker?

    Hvis du har fått opprettet en MinSide-funksjon i SmartOblat betyr dette at en bedrift, skole, borettslag o.l. du er tilknyttet, bruker SmartOblat for å tildele elektroniske parkeringstillatelser.

    Etter at en bedrift, skole, borettslag o.l. har registrert deg i SmartOblat med din e-postadresse, skal du få tilsendt 2 e-poster fra noreply@trondheimparkering.no, 1 velkomst e-post som inneholder brukernavn og førstegangspassord og 1 e-post for hvilket område du er blitt tildelt elektronisk parkeringstillatelse. Det kan være at disse e-postene havner i søppelpostkassen eller spam filteret, så vær oppmerksom på når du skal motta denne e-posten.

    Er du allerede bruker i SmartOblat med samme e-post adresse på et annet område vil du kun få tilsendt 1 e-post med det nye område du er blitt tildelt. Det er parkeringsansvarlig i din bedrift, skole, borettslag o.l som registrerer deg som bruker med din e-post adressen og dermed tildeler deg elektronisk parkeringstillatelse for området du skal ha tillatelse til å parkere.

    Vennligst kontakt din bedrift, skole, borettslag o.l dersom det er spørsmål om din tillatelse eller at du ønsker en tillatelse. Det er kun den e-post adressen som du er registrert med som kan benyttes som brukernavn.

  • Må jeg ha en brukerprofil?

    Ja. Tillatelsen gjelder et privat parkeringsareal som krever en gyldig elektronisk tillatelse i for å kunne parkere. Dersom du ønsker å benytte parkeringsarealet må du ha denne tillatelsen.

    Som bruker i SmartOblat er det ditt ansvar og registrere kjøretøyets registreringsnummer korrekt før parkering på parkeringsområdet.

  • Hvordan fungerer det?

    Det er parkeringsansvarlig i bedriften, skolen, borettslaget o.l. som registrerer deg som bruker med din e-post adresse og tildeler deg elektronisk parkeringstillatelse for området du skal ha tillatelse til å parkere.

    Kjøretøy uten gyldig tillatelse på sitt registreringsnummer vil bli ilagt en kontrollsanksjon.

  • Må jeg ha lapp i ruta?

    Nei. Med SmartOblat registreres alt digitalt, så kjøretøyet skal ikke ha papiroblat. Det er kun registreringsnummeret på bilen som skal registreres i SmartOblat systemet.

  • Hvorfor gjør man dette?

    SmartOblat er en enkel og digital måte å erstatte de gamle papiroblatene på. Det gir eieren av området mulighet til å velge hvem som kan stå der, og det er enkelt for beboere/ansatte å foreta endringer selv.

  • Hvordan bruker jeg SmartOblat?

    Som ny bruker får du tilsendt 2 e-poster fra noreply@trondheimparkering.no med brukernavn og et midlertidig passord du endrer til ditt eget passord, første gang du logger inn. Når du er innlogget, finner du en enkel oversikt over dine aktive kjøretøy.

    Her kan du deaktivere kjøretøy som ikke lengre er i bruk og legge til nye. Du kan også endre passord. Bruker må påse at registrerte kjøretøys registreringsnummer er aktivert og blir grønn i SmartOblat.

    Registreringsnummer som har en stiplet linje rundt seg er ikke aktivert i SmartOblat.

    Alle biler på det tildelte området må registreres umiddelbart etter parkering.

    Ved bytte av faste kjøretøy må man selv endre registreringsnummeret i SmartOblat. All parkering skal skje på oppmerkede/skiltede plasser. Kontroll utføres av Trondheim Parkering AS.

  • Jeg forvalter et parkeringsområde og ønsker å vite mer om administrasjonssytemet SmartOblat

    Ønsker du en gjennomgang på hvordan SmartOblat kan fungere for ditt parkeringsområde kan du ta kontakt med vår kunderådgiver Gørill Svingen på gorill@trondheimparkering.no eller mobil: 920 10 366 (i tidsrommet 08.00 – 15.00 på hverdager).

    Vi kommer gjerne på en gratis befaring på deres parkeringsområde.

Service

Profesjonell

Lagspill

Resultat