SmartOblat - en selvbetjeningsløsning for elektroniske parkeringstillatelser

Nyttig informasjon til deg som har fått en elektronisk tillatelse i SmartOblat


Vanlige spørsmål om SmartOblat:

Hva er SmartOblat?

SmartOblat er et selvbetjent dataverktøy utviklet av Trondheim Parkering. SmartOblat hjelper større bedrifter, skoler, borettslag, sykehus, institusjoner o.l. administrere hvem som skal få parkere på sitt område, ved å tildele en elektronisk parkeringstillatelse i SmartOblat systemet. Det gir også tilknyttede brukere (som beboere og ansatte) en mulighet til å selv betjene sine aktive kjøretøy og tillatelser fra egen mobil eller PC.

Hvorfor har jeg fått tildelt en SmartOblat bruker:

Hvis du har fått opprettet en personlig brukerprofil i SmartOblat betyr dette at et firma eller selskap du er tilknyttet bruker SmartOblat for å dele ut parkeringstillatelser. Du kan se hvem som tildelte deg brukerprofilen i velkomstmailen du fikk når den ble opprettet. Det er denne som er ansvarlig for kundeforholdet til deg og som kontaktes hvis du har spørsmål om selve tillatelsen.

Må jeg ha en brukerprofil?

Ja. Tillatelsen gjelder et privat parkeringsareal som krever en gyldig elektronisk tillatelse i for å kunne parkere. Dersom du ønsker å benytte parkeringsarealet må du ha denne tillatelsen.

Hvordan fungerer det?

Administratoren oppretter en brukerprofil med bilnummeret til personen som får tillatelse til å parkere på området. Administrator kan også velge å la brukeren legge inn bilnummer selv, dette varierer etter behov. Trondheim Parkering kontrollerer deretter området med kameraverktøy som skanner alle bilene og gir beskjed dersom noen står parkert ulovlig. Biler uten gyldig tillatelse blir ilagt en kontrollsanksjon.

Må jeg ha lapp i ruta?

Nei. Med SmartOblat registreres alt digitalt, så du trenger ikke papiroblat.

Hvorfor gjør man dette?

SmartOblat er en enkel og digital måte å erstatte de gamle papiroblatene på. Det gir eieren av området mulighet til å velge hvem som kan stå der, det er enkelt for forbuker å foreta endringer selv og det gir oss effektiv kontroll av området. Dette er lønnsomt for bedriften, enkelt for kunden og effektivt for oss.

Hvordan bruker jeg SmartOblat?

Som ny bruker får du tilsendt en mail med brukernavn og et midlertidig passord du endrer til ditt eget, første gang du logger inn. Når du er innlogget finner du en enkel oversikt over dine aktive og utløpte tillatelser. Her kan du deaktivere kjøretøy som ikke lengre er i bruk og legge til nye. Du kan også endre passord og personalia.

Jeg forvalter et parkeringsområde og ønsker å vite mer om administrasjonssystemet SmartOblat

Ønsker du en gjennomgang på hvordan SmartOblat kan fungere for ditt parkeringsområde kan du ta kontakt med vår kunderådgiver Gørill Svingen på gorill.svingen@trondheim.kommune.no eller mobil: 920 10 366